Kinderen

Therapie met therapiehond (klik voor meer info)

Met ErgotherapieCanis wil ik ieder kind kansen bieden, via ergotherapie voor kinderen met of zonder therapiehond.

Wanneer uw kind problemen of moeilijkheden op school of thuis heeft met een van onderstaande vaardigheden, kan een ergotherapeut helpen. Therapie kan na een diagnose van bijvoorbeeld: DCD, NLD, ADHD, ASS,… maar is ook mogelijk als er gewoon een leerprobleem of -achterstand is.

Vida is een ervaringsgerichte weerbaarheidstraining voor kinderen waarbij de hond wordt ingezet als co-therapeut. Vida is gebaseerd op theorie en leerprincipes uit de haptonomie en Rots&Watertraining (www.rotsenwater.nl).

Naast de reguliere ergotherapie met therapiehond biedt ik ook Vida weerbaarheidstraining aan. Deze kan hulp bieden bij de volgende klachten/problemen: concentratieproblemen, overactiviteit, angsten, faalangst, geringe weerbaarheid, onverklaarbaar lichamelijke klachten, gedragsproblemen, verwerkingsproblematiek, ondersteuning bij ontwikkelingsproblemen zoals autisme (ASS) en ADHD, hechtingsproblematiek of opvoedingsvragen. De samenwerking met ouders/opvoeders is daarbij cruciaal.

 

Sensorische informatieverwerking (klik voor meer info)

Sensorische integratie of sensorische informatieverwerking zijn moeilijke termen voor de prikkelverwerking van onze zintuigen.

We hebben verschillende zintuigen waarmee we dingen waarnemen. We ruiken geuren, horen geluiden, zien de wereld, voelen … Al deze prikkels worden opgenomen met onze zintuigen, via zenuwen doorgestuurd en in de hersenen verwerkt. Zo kan je oor iets horen, dit signaal doorgeven aan onze hersenen, die ons dan vertellen wat we horen, waar we het horen, hoe luid we het horen, … Dit hele proces gaat zo ongelofelijk snel dat we er amper nog bij stilstaan. Maar wat als dit niet zo vlot loopt? Dan lopen er snel een hele hoop dingen mis…

Sensorische Informatieverwerking en ADHD/Autisme

Kinderen/volwassenen met AD(H)D of een autistisme spectrumstoornis kunnen daarnaast een stoornis hebben in de sensorische informatieverwerking. Een onderzoek naar de sensorische informatieverwerking in de verschillende zintuiglijke systemen kan dan zinvol zijn.

Ergotherapie

Motoriek

therapie kinderen

reiken en grijpen, handgrepen, manipuleren van voorwerpen, knippen, vouwen, scheuren, kleuren, tekenen
​schrijven
schrijfvoorwaarden, voorbereidend schrijven, lettervormen, pendruk, vloeiend schrijven, pengreep, schrijftempo
oog-handcoördinatie
werken met twee handen
ontwikkelen van voorkeurshand

​​Zelfredzaamheid

​​aankleden, uitkleden, eten, veters binden, plannen van activiteiten, uitvoeren van opdrachten, spelen, automatiseren van vaardigheden

kind therapie veter strikken

​Aandacht en werkhouding
zelfstandig werken, werktempo, analytisch werken, orde, concentratie, zithouding

Structureren en organiseren

lichaamsbesef, lichaamshouding, ruimtelijke oriëntatie, nabouwen, puzzelen, constructies maken, structuur en orde, links-rechts oriëntatie

kind therapie lezen

Rekenen
getallenrij, voorbereidend rekenen, splitsen, tafels, cijferen, metend rekenen

Huiswerkbegeleiding

Hoogsensitiviteit – HSP

Ik heb ook een signaleringslijst ter beschikking voor leerkrachten en ouders om in te schatten of ergotherapie gewenst is.